05 wrz

Zgoda na publikację wizerunku na Facebooku i Instagramie

To już trzecia aktualizacja tego wpisu! Jak widać temat jest mocno gorący, a jednocześnie świadomość wzrasta, skoro coraz więcej osób poszukuje wzoru zgody na publikację zdjęcia na Facebooku.

Jest wynikiem zmian, które zaszły w związku z bezwzględnym stosowaniem RODO oraz przystąpieniem przez Facebook oraz Google do Tarczy Prywatności UE-USA. Obie spółki musiały przejść certyfikację, potwierdzającą, że spełniają wymagania RODO. Jest to duże ułatwienie dla podmiotów, które promują się za pośrednictwem tych serwisów.

Publikowanie danych osobowych w postaci wizerunku, imienia, nazwiska, itp. na stronie www, w portalu społecznościowym Facebook, Instagram (analogicznie Google+, YouTube) wymaga  zgody osoby, której dane chcemy zamieścić. Zgoda musi być pozyskana w sposób świadomy i pozwalający faktycznie udowodnić, że ktoś ją wyraził.

Jak powinna wyglądać zgoda

Zgoda może być w formie nagrania – tak robią agencje eventowe, której pracownicy podczas imprezy zadają pytanie o zgodę na publikację wizerunku i nagrywają pytanie i odpowiedź uczestnika (tak jest łatwiej później rozpoznać osobę, która ją wyraziła na zdjęciach, czy filmach). Po wyrażeniu zgody, uczestnik otrzymuje kartkę z obowiązkiem informacyjnym (czyli spełniają wymagania art. 13).

Zgoda może być na piśmie, w tym może to być oddzielna kolumna na liście uczestników, gdzie uczestnik podpisuje się wyrażając nieobowiązkową zgodę na wykorzystanie wizerunku. Wówczas istotna jest identyfikacja osób, które wyraziły zgodę. Jeżeli uczestnicy siedzą, można wyznaczyć sektory na sali.

Są też niestandardowe rozwiązania. Na przykład poinformowanie uczestników na tablicy przy wejściu o robieniu zdjęć i jak będą wykorzystywane. Uczestnik przed rozpoczęciem wydarzenia dokonuje wyboru, czy chce, czy nie chce, aby jego zdjęcia były rozpowszechniane, poprzez wybór smyczy w odpowiednim kolorze (niebieska na tak, czerwona na nie) lub rozdanie tym, którzy się zgodzili gadżetu w postaci silikonowej bransoletki. Słyszałam ostatnio, że na jednym evencie, uczestnicy którzy nie chcieli być fotografowani przyklejali sobie na twarzy sztuczny, czerwony pieprzyk. Było to zabawne i skuteczne rozwiązanie.

Pamiętajcie, że dzieci nie mogą samodzielnie wyrazić zgody – muszą to w ich imieniu zrobić rodzic lub opiekun prawny.

Zgoda na publikację wizerunku – przykładowa zgoda razem z obowiązkiem informacyjnym. Pamiętaj, że to jedynie propozycja, a komentarze i uwagi należy usunąć przed wykorzystaniem.

Chcesz wiedzieć więcej, nauczyć się skutecznie realizować obowiązki wynikające z RODO, weź udział w jednym z moich szkoleń: kalendarz szkoleń


Nazywam się Sylwia Czub-Kiełczewska, jestem ekspertką ds. ochrony danych osobowych oraz certyfikowaną audytorką wewnętrzną ISO 27001 /TISAX. Pomagam organizacjom wdrożyć skuteczne systemy bezpieczeństwa informacji, przeprowadzam audyty zgodności z RODO / ISO27001. Jestem skuteczna, bo stosuję indywidualne podejście, oparte na zrozumieniu klienta oraz jego działalności. Potrzebujesz wsparcia? Napisz do mnie



Zapraszam na moje (bardzo praktyczne i konkretne) szkolenia!

We wpisie wykorzystano zdjęcie z serwisu Pixabay.com.


 

 

 


Data aktualizacji: 15 lipca 2019