13 Cze

Czy służbowe e-maile stanowią informację publiczną?

Pytanie od Pani Ewy:

Do biblioteki wpłynął wniosek o udzielenie informacji publicznej. Wnioskodawca żąda udostępnienia zawartości skrzynki mailowej z ostatnich dwóch miesięcy. W skrzynce znajduje się korespondencja prowadzona przez bibliotekę również z czytelnikami (zwrot materiałów, prolongata itd.). Czy zawartość skrzynki e-mail stanowi informację publiczną i mamy obowiązek ją udostępnić? A jeśli tak, czy należy dane osobowe zanonimizować?

Kilka lat temu rzeczywiście sądy nakazywały udostępnianie treści
korespondencji. Jednak sytuacja uległa zmianie. Teraz ogranicza się
informację publiczną w odniesieniu do Konstytucji (czyli ochrony
prywatności tych osob, które piszą do instytucji publicznych – usunięcie
ich danych, często nie anonimizuje wiadomości, bo wynikają one pośrednio z treści)  lub ochrony danych osobowych.
Po zapoznaniu się z linią orzeczniczą, uważam że większość korespondencji mailowej nie jest informacją publiczną.
Wyrok II SAB/OL 66/12 z 11-09-2012 potwierdza tę tezę: należy stwierdzić, że wydruki z poczty elektronicznej nie mają cech informacji publicznej.  Zgodnie zart. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o dostępie do informacji publicznej udostępnieniu ba zasadach w niej określonych podlegają dane publiczne, które mają treść i postać dokumentów urzędowych…

Reszta wyjaśnienia jest w tym wyroku. Tylko dokumenty, będące dokumentami urzędowymi (np. zapytania o cenę, ustalenia z kontrahentami, itp.), będą podlegały udostępniu. Prywatna
korespondencja, pytania od czytelników, itd. Już nie.


Sylwia CzubSpodobał Ci się ten wpis? Masz jeszcze jakieś pytania? A może potrzebujesz pomocy przy danych osobowych? Pomogłam już wielu, pomogę i Tobie!

Napisz do mnie